Diriwayatkan dari Ibnu Abbas ra. ia berkata : Rasulullah saw telah memfardhukan zakat fitrah untuk membersihkan orang yang berpuasa dari perbuatan sia-sia dan dari perkataan keji dan untuk memberi makan orang miskin. Barang siapa yang mengeluarkannya sebelum solat, maka ia berarti zakat yang di terima dan barang siapa yang mengeluarkannya sesudah solat ‘Eidul Fitri, maka itu berarti sedekah seperti sedekah biasa (bukan zakat fitrah). - (H.R : Abu Daud, Ibnu Majah dan Daaruquthni)
“Zakat Fitrah” ialah zakat diri yang diwajibkan atas diri setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan. Kata Fitrah yang ada merujuk kepada keadaan manusia semasa saat baru diciptakan sehingga dengan mengeluarkan zakat ini manusia dengan izin Allah akan kembali kepada fitrah.
Pada prinsipnya seperti definisi di atas, setiap muslim diwajibkan untuk mengeluarkan zakat fitrah untuk dirinya , keluarganya dan orang lain yang menjadi tanggungannya baik orang dewasa, anak kecil, laki-laki maupun wanita. Syarat yang menyebabkan individu wajib membayar zakat fitrah adalah:
1. Individu yang mempunyai kelebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
2. Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.
3. Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan tetap dalam Islamnya.
4. Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.
Pada asalnya zakat Fitrah adalah dibayar dengan menggunakan makanan ruji (jika di Malaysia berupakan beras). Zaman dahulu sememangnya beras diberikan terus kepada penerima-penerima zakat dari 8 golongan asnaf.
Para ulama’ bersepakat bahawa Zakat Fitrah boleh dibayar dalam bentuk wang tunai bagi menggantikan beras. Kini masyarakat muslim umumnya membayar zakat fitrah dalam bentuk wang tunai kepada amil-amil yang dilantik oleh badan-badan yang berwajib.
Umat Islam berada di seluruh pelusok dunia. Justeru, Zakat Fitrah boleh dibayar di mana-mana mengikut kepada kesesuaian dan keinginan kepada pembayarnya. Jika suami berada di Jepun, sementara keluarga berada di Malaysia, sisuami boleh membayar zakat di Jepun, memandangkan di sana juga ada asnaf-asnaf yang berkelayakan, yang mungkin lebih afdhal. Tidak bermakna jika Zakat Fitrah dibayar di Jepun, maka ianya tidak sah. Jika si suami handak mewakillkan kepada siisteri untuk membayar di Malaysia, boleh juga berbuat demikian. Cuma kurang eloklah sebab dia masih lagi boleh membuat pembayaran terus untuk dirinya dan keluarga. Lainlah kalau dia uzur syari’e. E.g. sakit tenat, lumpuh, meninggal dunia dan sebagainya.
Yang paling penting konsep Zakat Fitrah itu dapat disempurnakan. Jika Zakat Fitrah tidak dijelaskan mengikut kadar dan waktu yang telah ditetapkan, maka ibadah puasa yang dikerjakan tidak sempurna dan tidak dapat diangkat ke hadrat Allah SWT. Menjadi sia-sia sahajalah ibadah puasa kita.
'yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. – Ali Imran: 191.
Wallahu’alam, hadanallah waiyakum ajma’in. Wassalamu’alaikum wr wb
Thursday, September 4, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment