Salam alaik Mann,
Terima kasih atas doa anda, moga mann sekeluarga juga beroleh kesejahteraan dan barakah dari Allah SWT.
Pada saya, sebaik-baiknya kita perbetulkan dahulu istilah-istilah yang kita selalu guna. Orang yang bertanya, kita anggap dia tidak tahu, sebab itu dia bertanya (tidak bermaksud saya lebih tahu). Selalunya saya akan cuba untuk mendefinisikan sesuatu istilah atau menyelidiki sesuatu persoalan dahulu sebelum mengeluarkan pendapat. Memang saya tidak arif dalam bahasa Arab dan saya juga bukan pakar dalam perkara hukum. Tetapi tidak salah rasanya saya beri pendapat jika berlandaskan fakta (kecuali kalau fakta saya salah).
Kenapa perlu kita ulangi kesilapan mengguna ungkapan "kahwin kontrak" jika perkahwinan itu sendiri adalah kontrak/ikatan/perjanjian. Macam orang kita selalu cakap ungkapan "kasut boot", "pintu gate" dan sebagainya. Agaknya kalau kita samakan nikah/kahwin sebagai kontrak seolah-olah ianya tidak islamik. Mohon diperbetulkan jika saya silap.
Pertanyaan mula-mula adalah mengenai persoalan, seseorang itu berkahwin hanya untuk mendapatkan anak/zuriat, lepas dapat anak cerai. Itu bukan kontrak perkahwinan. Itu syarat-syarat dalam perkahwinannya.
Kita semua tahu, talak adalah ditangan suami. Pada pendapat saya, jika syarat-syaat tersebut dilafazkan selepas akad nikah, sama ada bertulis atau tidak, dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak, maka talak gugur sebaik sahaja siisteri melahirkan anak (talak taklik). Tetapi bukan bererti mereka tidak boleh rujuk (bergantung kepada berapa talak yang diberi).
Jika penanya menggunakan ungkapan "kahwin kontrak" itu dengan maksud kahwin mut'ah atau mis yar, maka saya rasa saudara-saudara lebih arif.
Selalukan yang betul, dan betulkan yang selalu.
Hadanallah waiyakum ajmain, wallahu'alam, wassalamu'alaikum wr wb.
Tuesday, September 16, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment